Elke auto is op de weg gekomen met de bedoeling om die te laten rijden. Nadat een nieuwe auto decennia lang zijn dienst voor een of meerdere eigenaren heeft bewezen kan er een andere status voor de auto ontstaan. Voor u als doelgroep is dat de klassieke status van een auto of ook wel oldtimer genoemd. In een klassieke auto, in een wereld die alsmaar blijft veranderen en moderniseren, merk je heel goed de klassieke uitstraling van een dergelijke auto die in het huidige tijdsbeeld deelneemt aan het verkeer. Maar ook het rijden met een klassieker is vergeleken met de moderne auto’s best wel groot.
Technische ontwikkelingen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je met adaptieve cruise control automatisch de afstand tot de voorligger in de gaten kunt houden terwijl bij sommige klassieke auto’s nog handgas voorkomt of het volledig zelfstandig inparkeren van een moderne auto i.p.v. met een vaak onbekrachtigde stuurinrichting. Dat maakt het rijden in een klassieke auto zo bijzonder en vereist van de chauffeur nog veel meer discipline op de weg en ook gevoel voor de techniek om vooral zo lang mogelijk te kunnen blijven genieten van de klassieke auto.
Klassieke auto’s die langdurig ongebruikt geparkeerd zijn gaan in technische zin meer problemen opleveren dan wanneer ze met regelmaat en verstand worden ingezet in het verkeer. Uiteraard zijn de winterse omstandigheden en zeker met pekel slecht voor de klassieke auto’s zoals de afgelopen weken in Nederland. Met droge wegen en nadat veel regen de pekelresten heeft weggespoeld is het rijden met de klassieke auto een aanrader. Door ermee te rijden blijven de remmen gangbaar, de banden rond en wordt alles weer eens goed gesmeerd. Voorts verdwijnt condensvorming in de motor, worden de dashboardfuncties weer tot leven gewekt, kan ingesloten vocht verdampen en krijgen de interieurs weer verse lucht. Als er tijdens de rit onvolkomenheden ontdekt worden is het verstandig om deze bij thuiskomst te noteren. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt kan die informatie nuttig zijn.
Als de auto maanden achtereen niet gebruikt wordt kunnen stilstand problemen ontstaan zoals vastzittende remmen; oude motorolie kan aantastingen veroorzaken juist bij motor-delen die contact met elkaar hebben b.v. stilstaande zuigers in de cilinderwand. Ook kunnen meters storingen gaan geven of zelfs dienst weigeren.
Eigenaren die regelmatig van de klassieke auto alleen de motor laten lopen en er niet mee gaan rijden doen deze te kort. De motor draait (langdurig) onbelast. Hierdoor ontstaat extra inwendige vervuiling en kans op vet slaan van de bougies wat bij het echte rijden problemen oplevert.
Tank de auto altijd weer volledig af om condensvorming in de tank tegen te gaan!