Pingelen en nadieselen
Bij klassieke auto’s wordt er met een bepaalde regelmaat vastgesteld of dat de motor pingelt en/of dat de motor bij het uitzetten gaat nadieselen. Als de motor pingelt, kan dat op den duur ernstige motorschade veroorzaken. Wat zijn pingelen en nadieselen precies en hoe voorkom je het?
Wat is pingelen?
Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren. Het kan ook bij hogere toeren aanwezig zijn, maar door toename van het motorgeluid is het pingelen dan lastiger waar te nemen.
Hoe ontstaat pingelen?
Het pingelen van de motor wordt veroorzaakt door een vroegtijdige en ongecontroleerde explosie van het brandstof/luchtmengsels, al voordat de bougie zijn vonk afgeeft. Om een verbranding in de motor in te leiden, is er voldoende zuurstof, brandbare stof en hoge temperatuur nodig. Vervolgens is er een ontstekingsbron nodig om de verbranding in te leiden. Als die ontstekingsbron niet de bougie is geworden, dan kan het brandstof/luchtmengsel door bijvoorbeeld hete deeltjes in de verbrandingsruimte of door spontane zelfontbranding ontstoken worden. Dit kunnen hete koolresten, te hoge bougie temperatuur, scherpe randjes in de verbrandingsruimte die makkelijk de temperatuur vasthouden of dergelijke zijn.
Pingelen voorkomen
Pingelen dient vermeden te worden. De meest bekende remedie is de ontsteking minder vroeg af te stellen, totdat het pingelen is verdwenen. Dat kun je alleen met een proefrit vaststellen na elke verstelling. Tanken van hoger octaangehalte van de brandstof is een directe verbetering. Euro 98 is nauwelijks nog verkrijgbaar en derhalve niet altijd mogelijk. Er bestaan octaanboosters die je in flesjes kunt kopen en bij elke tankbeurt kunt toevoegen.
Een in goede conditie verkerende standaardontsteking of nog beter, een volledige elektronische ontsteking die zo’n krachtige vonk produceert en daardoor heel effectief en sneller de verbranding uitvoert. Deze ontsteking kan een fractie later afgesteld worden en vraagt minder tijd voor de volledige verbranding. Een koudere bougie kan ook effect hebben als dat de veroorzaker is. Niet te veel afwijken, omdat de zelfreinigende werking dan verloren gaat.
Een hogere compressieverhouding heeft direct gevolgen voor de gevoeligheid van pingelen. Dit komt doordat met het ouder worden van de klassiekers, ook vaker motor- of koprevisie wordt uitgevoerd. Het afvlakken van de cilinderkop is één van de bewerkingen en soms maar één keer bij dezelfde motor. Het gevolg is een hogere compressieverhouding. Dit veroorzaakt weer een hogere eindtemperatuur bij het eind van de compressieslag.
Wat is nadieselen?
Het fenomeen nadieselen van een motor is dat bij het uitzetten van het contact de motor blijft doorlopen. De motor loopt dan zeer onregelmatig en slecht. Soms draait de motor zelfs achteruit. Nadieselen is door het afstellen van een lager stationair toerental en/of een armer brandstof/luchtmengsel soms op te lossen of te verminderen.
Nadieselen oplossen
Nadieselen is eenvoudig op te lossen. Als de motor stationair draait, trap dan de koppeling diep in. Je ziet dan vaak een wat lager motortoerental (of je hoort het). Dit is een teken dat de motor extra weerstand moet overwinnen. Zet je dan het contact uit, dan zal in bijna alle gevallen het nadieselen verdwenen zijn. De motor levert tijdens het nadieselen zo weinig vermogen, dat het genoeg is om het nadieselen te voorkomen. De auto de hoogste versnelling zetten, de rem intrappen en de koppeling op laten komen werkt vast en zeker. Vergeet daarna niet het contact af te zetten.
Dit artikel is met grote zorgvuldigheid samengesteld, desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.