Betreft: Loslopende onderdelen na een grondige restauratie.
Als een klassieke auto geheel of gedeeltelijk uit elkaar is geweest en alles weer tip top in orde is gemaakt, dan wordt het cosmetisch aspect natuurlijk niet vergeten. Ook alle losse onderdelen worden na een grondige inspectie meestal weer van een nieuwe laklaag voorzien, zodat ze er ook weer als nieuw uitzien. Let vooral op pasvlakken die er voor zorgen dat de verschillende onderdelen contact hebben met elkaar bij montage.
Pasvlakken bestaan minstens uit 2 onderdelen die nauwkeurig op elkaar moeten aansluiten.
Welke onderdelen hebben bijvoorbeeld een pasvlak?
- Remschijf op een naaf.
- Remtrommel op een naaf.
- Stalen velg op een naaf.
- Spaakvelg op een naaf.
- Centrale wielmoer op een spaakvelg.
Niet zelden worden tijdens restauratie of revisie onderdelen in kleur gespoten zoals die af fabriek geleverd zijn. Pasvlakken mogen nimmer van een lak-, coating of een andere harde laag worden voorzien. De nauwkeurige tolerantie van de passing wordt dan verstoord. Ook het verbinden van de pasvlakken dmv bouten, moeren of anderszins heeft als gevolg dat onderdelen kunnen gaan slingeren. Een ander gevaarlijk gevolg is het loslopen van de verbinding, omdat de harde laag (deels) kapot gedrukt is tijdens het vastzetten of gaat loswrikken door het matige contactvlak van een oneffen harde laag. Een neveneffect van bijvoorbeeld remonderdelen is de slechte warmtegeleiding van de aangebrachte laag, waardoor oververhitting eerder optreedt en zelfs de harde laag zacht kan worden. Het loslopen is dan een kwestie van tijd.
Niet vergeten om bij restauratie of revisie de pasvlakken af te plakken alvorens het onderdeel van een kleur te voorzien.
Als Garage Classic Service dergelijke bewerkte onderdelen tegenkomt wordt de klant geïnformeerd en verzoeken wij de laag te verwijderen.