Waterkoeling of koelvloeistof voor klassiekers?
Motoren die onze klassieke auto’s voortbewegen hebben koelsystemen om de overtollige warmte te kunnen afvoeren. Water gekoelde motoren zijn favoriet in klassieke auto’s. We geven u graag meer inzicht.
Hoe werkt de koeling
Met waterkoeling kun je veel gerichter en effectiever koelen dan met lucht. Waterkoeling is veel gecompliceerder en verlangt goed onderhoud. Het waterkoelsysteem in een motorblok heeft koelkanalen langs de cilinders en in de cilinderkop. De waterpomp zorgt voor de circulatie in het koelsysteem. In het koelsysteem is een thermostaat opgenomen die zorgt voor een snelle ideale motortemperatuur. De thermostaat is een klep die reageert op warmte. Bij een bepaalde temperatuur (meestal tussen 70 en 90 Graden Celcius) gaat de thermostaat klep pas open en na enkele graden verhoging geheel open. De thermostaat regelt op deze manier de motortemperatuur. Vervolgens wordt de koelvloeistof naar de radiateur gepompt. De radiateur zorgt voor afkoeling van de koelvloeistof omdat er lucht door de radiateur zal stromen. De lucht is sowieso rijwind. De meeste motoren hebben een mechanisch aangedreven ventilator die de lucht geforceerd door de radiateur leidt. Elektrische ventilatoren kunnen standaard zijn ingebouwd, maar worden ook als extra toegepast om de koelcapaciteit te verhogen. Ook worden mechanische ventilatoren vervangen door moderne elektrische koelventilatoren die met een temperatuursensor zijn uitgerust en een instelbare thermostaat. Zo kan de chauffeur de werking van het koelsysteem beïnvloeden. De kachelunit, ventilator, kachelkraan, slangen en leidingen maken het koelsysteem compleet.
Het koelsysteem werkt meestal onder een geringe overdruk. Door overdruk wordt het kookpunt van koelvloeistof verhoogd en is de kans op oververhitting daardoor minder.
Er zijn 3 soorten overdruksystemen:
- Een overdrukdop op de radiateur met een overloop naar buiten toe.
Wordt de druk te hoog dan opent een klep in de radiateurdop en gaat via een overloop weg tot dat de druk weer normaal is. Ook een te hoog koelvloeistofniveau zal via de overloop afgevoerd worden en die koelvloeistof verdwijnt in het milieu. Het niveau in de radiateur zoekt een evenwicht, derhalve niet blijven bijvullen! - Een overdrukdop op de radiateur en een overlooptankje.
De radiateur is in koude toestand geheel gevuld. Wordt de druk nu te hoog dan zal de koelvloeistof in de overlooptank stromen. Koelt de motor af dan “krimpt” de koelvloeistof in het koelsysteem en wordt koelvloeistof uit het overlooptankje teruggezogen. Zorg altijd voor koelvloeistof in het overlooptankje en vul niet overdadig. - Een afsluitdop op de radiateur, een overdruktankje met een overdrukdop en een overloop op het overdruktankje.
De radiateur is in koude toestand geheel gevuld en het overdruktankje tot aan het peilmerkje. Wordt de motor warm dan zal de koelvloeistof uitzetten en naar het overdruktank stromen. Koelt de motor af dan “krimpt” de koelvloeistof in het koelsysteem en wordt koelvloeistof uit het overdruktankje teruggezogen. Wordt de overdruk te hoog of is het koelvloeistofpeil te hoog dan zal de overdrukdop openen en via de overloop koelvloeistof in het milieu terecht komen.
Waarom koelvloeistof versus water?
Koelvloeistof bevat anti-oxidanten en gaat corrosie tegen, het kookpunt ligt hoger, heeft een licht smerende eigenschap en een hoge vorstbeveiliging.
Tip: Als de motor toch te heet wordt kunnen de kachel en de ventilator voor extra motorkoeling zorgen!